Project

Arbeidsmarktcommunicatie met een gezicht

Het aantal vacatures in de zorg groeit. Nederland vergrijst en er is een toenemende vraag naar capabele zorgverleners. Werkgevers die zichzelf als een aantrekkelijk ‘employer brand' profileren, hebben een voorsprong in hun werving. Het huidige personeel speelt hier een belangrijke rol in.

Zoals onlangs bleek uit een onderzoek naar het vertrouwen van consumenten in organisaties, kunnen ‘gewone' werknemers de identificatie van het publiek met een organisatie vergroten. Volgens Hans van den Boom strategisch adviseur binnen BOOM, komt dit gegeven ook bij arbeidsmarktcommunicatie van pas: "Een persoonlijk verhaal van een medewerker brengt de werkbeleving dichtbij. Het stelt een sollicitant in staat om zijn drijfveren te vergelijken met die van iemand die al bij die werkgever aan de slag is. Dat is veel herkenbaarder dan een lijstje met kernwaarden en gewenste competenties, zeker in een mensgerichte sector als de zorg".

 

Persoonlijk verhaal

Hans begeleidt namens BOOM de ontwikkeling van advertorials voor Stichting Volckaert, een zorginstelling met vijf locaties in Noord-Brabant. "Volckaert onderscheidt zich door haar cliënten zo veel en zo lang mogelijk de regie over hun dagelijkse leven te geven. Zo blijven zij hun vertrouwde dingen doen. Dat vertrouwde gevoel spreekt ook uit de advertorials, die volledig gericht zijn op de arbeidsmarkt. Aan de hand van een persoonlijk verhaal van één van de medewerkers geven zij Volckaert een gezicht."

Volgens Nicole Deckers, recruiter bij Volckaert, brengen de advertorials de identiteit van de stichting op een laagdrempelige manier naar voren: "Wie kan onze kernwaarden beter verwoorden dan onze medewerkers? Zij brengen die waarden tenslotte dagelijks in de praktijk. Hun persoonlijke verhaal maakt het voor potentiële werknemers makkelijker om zich te verplaatsen in de organisatie. Zo stijgt de kans op een succesvolle match".