Aanpak op maat voor Brabant Outcomes Fund
Deze bredere zienswijze heeft BOOM gehanteerd bij het ontwikkelen van een (communicatie)strategie voor Brabant Outcomes Fund (BOF), een vernieuwend programma van provincie Noord-Brabant. Als eerste ‘Outcomes Fund’ in Nederland verkent dit initiatief de effectiviteit van resultaatfinanciering van maatschappelijke initiatieven in een provincie. BOF biedt financiering voor deelnemende betekenisvolle ondernemingen, als vooraf afgestemde doelstellingen worden behaald. Zo wil BOF de maatschappelijke waarde van initiatieven aantoonbaar en beloonbaar maken en de maatschappelijke impact ondersteunen en opschalen.
BOF had al een eerste ronde met ondernemingen en investeerders afgerond. Hierdoor beschikte de organisatie al over kennis van sommige onderdelen in de Factor C-methodiek, bijvoorbeeld over relevante actoren, relaties en doelgroepen. Tegelijkertijd was er een duidelijke behoefte aan meer focus op onderdelen als ‘gedeelde doelstellingen’ en ‘het koepelverhaal’. “In samenspraak met BOF hebben we Factor C als uitgangspunt genomen, maar de aanpak dynamisch gemaakt”, geeft van den Boom aan. “We hebben Factor C dus toegepast in de context van BOF en daar vervolgens samen met de projectorganisatie invulling aan gegeven.”
Expliciete doelstelling en authentieke identiteit
De eerste fase draaide om het vaststellen van de ambities, lange- en kortetermijndoelstellingen, de rol van BOF als project en de mate waarin spelers uit het al bekende netwerk betrokken moet worden. Hierin werden de pijlers ‘Opgave’ en ‘Omgeving’ gecombineerd, met een focus op de onderdelen ‘Doel’, ‘Initiatief’ en ‘Betrokkenheid’. Deze elementen zijn aangevuld met door-BOOM-ontwikkelde werkvormen over onder meer toekomstvisie, positionering en gedeelde waarden. “Zo hebben we niet alleen gezamenlijk de communicatiedoelstellingen vastgesteld. We hebben hiermee namelijk ook de basis gelegd voor het uitwerken van de authentieke identiteit van de projectorganisatie; een belangrijk vertrekpunt voor de uiteindelijke (communicatie)strategie. Tegelijkertijd hebben we minder aandacht geschonken aan onderdelen als actoren, krachtenveld en relatie. BOF beschikte al over brede kennis op deze vlakken, dus hadden deze onderdelen daarom minder prioriteit in deze fase.”