Advies

Mobile first geldt ook voor B2B

De introductie van mobile first indexing door Google heeft voor B2B-bedrijven op korte termijn impact. Websites die mobiel toegankelijk en gebruiksvriendelijk zijn, krijgen een hogere positie in de zoekresultatenpagina’s dan desktop-georiënteerde websites. Verschillende trends in het B2B-landschap leiden ertoe dat aandacht voor de mobiele gebruikerservaring geen pluspunt meer is, maar een vereiste.

Google, klanten en prospects

“Het feit dat Google van start gaat met mobile first indexing, is een logisch gevolg van de ontwikkelingen die we al langere tijd zien”, zegt Luuk Schils, strategisch adviseur bij BOOM. “Het is niet zo dat Google dat zelf bepaalt. In feite vragen de klanten en prospects van business-to-business-bedrijven zélf om een mobile first-benadering. Wat Google doet, is het optimaliseren van de indexering met oog op de wensen en eisen van haar gebruikers.”

"De klantreis speelt zich daar hoofdzakelijk online af. In de B2B-sector heeft dat wat langer op zich laten wachten, maar ook daar is de trend onmiskenbaar ingezet."

Luuk Schils (BOOM)

Verschuiving

De afgelopen jaren was de verschuiving van focus op desktop naar mobiel bij de meeste B2C-bedrijven al te zien. Bedrijven die zich direct richten op de consument, hebben de mobile first-strategie al geadopteerd, ziet Schils: “De klantreis speelt zich daar hoofdzakelijk online af. In de B2B-sector heeft dat wat langer op zich laten wachten, maar ook daar is de trend onmiskenbaar ingezet”.

 

Mobiele aankoopbeslissers

Volgens Schils is de opmars van millenials een belangrijke oorzaak van de veranderde focus: “Bijna de helft van de aankoopbeslissers in B2B is jonger dan 35 jaar”. Zij verkiezen digitale kanalen boven telefonische of face-to-face salesgesprekken. Onderzoek van Google toont die trend eveneens aan. Zo gebruikt 42% van de beslissers in het B2B-segment hun smartphone voor research, onder meer voor het vergelijken van prijzen en het bekijken van producten.

Ook in andere fasen van het aankoopproces speelt mobiel een steeds belangrijkere rol, zoals de inspiratiefase en de daadwerkelijke aankoopfase. Het aantal mobiele transacties is ten opzichte van vorig jaar met 22% toegenomen. Schils: “Samenvattend kun je stellen dat de beslissers in de B2B-sector ten aanzien van hun aankoopproces steeds meer consumentengedrag gaan vertonen. Er is dus sprake van veranderende verwachtingen”.

 

Test

Een mobile first-benadering betekent dus dat de mobiele website prioriteit verdient boven de desktopwebsite. Met een online test stelt Google bedrijven in staat om een quickscan te maken van de ‘mobielvriendelijkheid’ van hun website. Mobielvriendelijkheid is echter een breed begrip. Het gaat daarbij om technische aspecten, maar zeker ook om design en content. Een responsive ontwerp, gebruiksvriendelijke navigatie, korte laadtijden en leesbare tekst lijken vanzelfsprekend, maar zijn dat helaas nog lang niet altijd.

 

Aan de slag

“Om invulling te geven aan de ontwikkelingen op het gebied van ‘mobile first’, is het allereerst zaak om bewustzijn te creëren”, stelt Schils. “Bedrijven moeten zich er écht van bewust worden dat hun klanten en prospects letterlijk steeds mobieler worden.” De volgende tips helpen om concreet aan de slag te gaan met de mobile first-benadering:

  • Snelheid is cruciaal: korte laadtijden zijn voor de mobiele bezoeker bepalend voor hun gebruikerservaring. Gebruik daarom geen Flash of vergelijkbare software of elementen. Zorg er daarnaast voor dat afbeeldingen goed zijn gecomprimeerd.
  • Teksten moeten leesbaar en scanbaar zijn. Moeten inzoomen of horizontaal moeten scrollen om een tekst te kunnen lezen, is voor veel mobiele bezoekers een belangrijke reden om een website te verlaten.
  • Besteed aandacht aan de opmaak van knoppen en links en werk een doordachte menustructuur uit. Enkele klikken moeten voldoende zijn om de mobiele bezoeker van de informatie te voorzien waarnaar hij of zij op zoek is.
  • Ontwikkel niet alleen voor de website een responsive design, maar ontwerp ook een responsive e-mailtemplate. De smartphone is immers hét e-maildevice bij uitstek.
  • Verken de mogelijkheden en de toegevoegde waarde die een mobiele applicatie kan bieden voor klanten en prospects.
  • Stel voor de mobiele website concrete doelstellingen vast en ontwikkel op basis daarvan relevante calls to action, zoals een click to call.