Na een bureaucompetitie heeft Zestor gekozen voor BOOM als strategisch partner en het bureau dat invulling geeft aan de visuele identiteit, de branding en de promotie van het project. De ruime kennis en ervaring van BOOM binnen de onderwijsbranche was daarbij één van de overwegingen. Projectleider Brigitta van Dalen over die keuze: “Het is misschien een wat vreemd compliment, maar tijdens hun presentatie hadden we het gevoel dat we wel in slaap konden vallen. Aan alles was door hen gedacht, wat een heerlijk gevoel van ontzorgen met zich meebracht”.
Er is gewerkt aan de positionering, het online platform zelf, de benodigde content en de communicatiemiddelen die de aangesloten hogescholen zelf kunnen inzetten om hun managers en medewerkers tot actie over te laten gaan.
Kloppend hart
Bij een dergelijk nieuw concept, spelen enorm veel aandachtspunten een rol. Zo moet er nagedacht worden over juridische zaken als de rechtspositie en aansprakelijkheid van de mensen die een project buiten de eigen werkomgeving gaan doen, de manier waarop hogescholen de geleverde diensten financieel afwikkelen en de vraag wie er binnen de hogescholen wel of geen projecten mogen plaatsen op het platform. Voor de benodigde structuur en duidelijkheid, is gestart met het positioneren van dit nieuwe concept en het uitdenken van het online platform; het kloppend hart waarin hogescholen hun projecten kunnen plaatsen waarop medewerkers kunnen reageren.
Visuele identiteit
Vervolgens ontwikkelde BOOM de naam ‘Project Buiten’, die direct duidelijk maakt dat het draait om projecten die buiten de muren van de eigen werkplek te vinden zijn. De communicatie zet in op ‘ontwikkeling’, ‘inspiratie’ en ‘enthousiasme’. Dat is terug te zien in de visuele vertalingen. Zo toont het logo een vorm die zich buiten de grenzen van het oorspronkelijke kader begeeft. De kleur geel staat hierbij voor inspiratie. Het communicatieconcept laat statements zien die voor medewerkers tastbaar maken wat Project Buiten hen oplevert. Voorbeelden zijn: ‘Verdiep je kennis’, ‘Verfris je perspectief’ en ‘Verrijk je inzicht’.
Dit communicatieconcept vormt de basis voor de in te zetten middelen, gericht op het introduceren van Project Buiten bij iedere hogeschool die zich aansluit. De boodschap is helder: het oppakken van een tijdelijk project in een andere omgeving, maakt werken in het hbo afwisselender, uitdagender, leerzamer en leuker. En dat komt de kwaliteit van het werk ten goede. Meerwaarde voor de medewerker zelf én de hogeschool dus.