Project

Slimme digitale oplossingen voor de 1,5 meter-samenleving

Wel of niet naar museum of attractie gaan? In de anderhalve-meter-samenleving is die keuze vooral afhankelijk van hoe druk het er is. Van tevoren checken hoe lang de wachtrijen zijn, biedt dan uitkomst. De gemeente Den Haag is daarom gestart met de ‘Rijenrader’, die Axendo en BOOM in samenwerking hebben ontwikkeld. In Amsterdam heeft al een succesvolle pilot plaatsgevonden bij prominente musea als het Rijksmuseum, het Anne Frank Huis en het Van Gogh Museum.

Nu de corona-maatregelen soepeler worden, groeit de noodzaak de anderhalve-meter-samenleving op een goede manier vorm te geven. Iedere branche is op zoek naar de beste manier om dit te doen. Zo vulde het straatbeeld zich de afgelopen weken al met creatieve oplossingen voor crowd management. Van winkels die met tape op de grond wachtrijen en looproutes markeren tot borden met oproepen om drukke plekken te vermijden. Nu ook de horeca, musea en andere publiekslocaties de deuren gaan openen, biedt technologie mogelijkheden om op een adequate manier de stappen naar ‘het nieuwe normaal’ te zetten. Axendo en BOOM ontwikkelden hiervoor twee interessante digitale tools: ‘Rijenradar’ en ‘Bezoekboeker’. Ideaal voor locaties met een beperkte capaciteit of toelating, zoals musea,  attracties, bouwmarkten, woonboulevards of gemeentelijke diensten als de milieustraat. De applicaties zijn gemakkelijk te integreren in bestaande websites en maken het mogelijk om drukte beter te reguleren en wachtrijen te voorkomen.

 

Rijenradar: inzicht in drukte en wachtrijen

Rijenradar geeft bezoekers realtime informatie over wachtrijen en geschatte wachttijd. Dat kan de spreiding van het publiek bevorderen, omdat mensen van tevoren de keuze kunnen maken de drukte kunnen mijden. De applicatie houdt alle historische data bij, wat maakt dat wachttijden uiteindelijk beter voorspeld kunnen worden.

Rijenradar geeft bezoekers realtime informatie over wachtrijen en geschatte wachttijd.

Bezoekboeker: niet meer in de rij

Met Bezoekboeker kunnen bezoekers zelf een tijdslot reserveren voor een locatie, zodat het aantal bezoekers beperkt blijft en de afstand van anderhalve meter kan worden nageleefd. Bezoekboeker voorkomt wachtrijen en het vergroot de klanttevredenheid door een betere service en klantervaring. Deze applicatie is daarom zeer geschikt voor allerlei recreatieve locaties, attracties of musea. Bezoekboeker registreert geen persoonsgegevens. Enkel het tijdvak en het aantal personen wordt vastgelegd in een unieke QR-code, wat het gebruik extra veilig maakt.

Met Bezoekboeker kunnen bezoekers zelf een tijdslot reserveren voor een locatie.

Samenwerking

Axendo ontwikkelde deze online producten in samenwerking met BOOM. Axendo was verantwoordelijk voor techniek en development. BOOM nam het UX & UI design voor haar rekening, wat resulteerde in een gebruikersvriendelijke interface en functioneel design van beide online tools.

 

Self service inchecken

De Bezoekboeker heeft raakvlakken met een systeem waarbij BOOM bij de ontwikkeling betrokken was in opdracht van het ministerie voor Binnenlandse Zaken en Koninkrijkrelaties. Dat systeem is al voor de coronacrisis ontwikkeld, maar nu breder inzetbaar dan ooit. Het gaat om een self service inchecksysteem, wat het mogelijk maakt voor bezoekers van Rijksoverheidslocaties zich digitaal aan te melden voor hun afspraak. Op deze manier worden de bezoekersstromen in kantoren op digitale manier gereguleerd, zonder dat er menselijk contact voor nodig is. Lees daar meer over in het artikel ‘Service design maakt Rijksoverheid toegankelijker’.

Interesse in handige digitale tools voor de anderhalve-meter-samenleving? Neem vrijblijvend contact op. We vertellen u er graag meer over.


Vrijblijvende video-call aanvragen